Byggestarten av prosjektet var i juni 2019, og det stod ferdig i februar 2022.
Det ble anlagt en ny gang- og sykkelvei på Fløen med to felles holdeplasser med linjer. Det var forventet at området ville bli hyggeligere og atferden raskere, spesielt i nærheten av Store Lungegårdsvannet.
Det ble anlagt en 10,3 km lang trasé fra Kaigaten til Spelhaugen med ca. 5 km åpen trasé og 5 km i tunnel, og med kjøretid på ca 18 minutter. Bybaneutbyggingen på strekningen omfattet bygging av en fjelltunnel under Haukeland sykehus på 1200 meter, en stasjonshall og sjakter i fjellet.
Tunnel: 1200m – 130.000 fm3
Sprengning: dagsone ca. 100.000 fm3
Løsmasser: 117.000 fm3
Sjøfylling: 800.000 am3
Betong: 13.800 m3
Armering: 2.240 tonn
Grøfter: ca.12.000 m
- 12000m VAO-rør
- 32.000m trekkerør
Konstruksjoner:
- 3 broer
- 2 portaler
- Cut & cover kulvert 150 m lang
- 4 tekniske bygg
- 500 m lang VA kulvert
- 2 Holdeplasser